En kunnskapsskole for alle

av kommunestyrerepresentant Hanne Børrestuen, publisert i Varingen 16.august 2017.

Hanne Børrestuen om arbeiderpartiet og skole

Elevundersøkelsen fra siste skoleår viste at elevene i Nittedal ligger på landsgjennomsnittet på de fleste områder. Det er greit å notere seg, og gir oss noe å strekke oss videre etter. Det er imidlertid store ulikheter mellom trinn og skoler – og dette må vi ta på alvor. Arbeiderpartiet har som mål å gi alle elever like muligheter for framgang og mestring – og vi kan ikke være fornøyd med mindre.

Mye skjer på skoleområdet i Nittedal. Vi har vedtatt tidenes satsing på skoleutbygging og etablering av svømme- og idrettshaller. Arkitektene er i gang med å tegne hvordan bygningene skal se ut, og hvordan de best mulig kan plasseres i landskapet på de tomtene som er valgt. Det blir utrolig spennende å følge utviklingen av nittedalsskolen, både i form og innhold. Og det siste er jo faktisk det viktigste. Vi må fylle skolene våre med et innhold som gir felles kunnskap, felles læringsmiljø, felles opplevelser og en barndom fri for mobbing og krenkelser.

To områder mener jeg er spesielt viktig for å gi alle barna våre muligheten til å mestre sitt framtidige utdannings- og arbeidsliv og bli trygge og gode voksne;

Digitalisering i skolen

Gode digitale ferdigheter er avgjørende for å lykkes i utdanning og arbeidsliv, og det må vi legge til rette for. I tillegg gir digitalisering nye muligheter for tilpasset opplæring og mer varierte læringstilbud i undervisningen.

Arbeiderpartiet har lenge vært opptatt av å styrke innsatsen i skolen på dette området. Elevundersøkelsen viser at elevene i Nittedal ligger omtrent på landsgjennomsnittet når det gjelder å lære om hvordan man bruker informasjon man finner på internett. Imidlertid er vi litt under landsgjennomsnittet når det gjelder bruk av digitale verktøy i skolen.

Jeg er glad for at vi før sommeren vedtok å styrke digitalisering i nittedalsskolen. En slik styrking må ta utgangspunkt i skolenes behov og ønsker. Vi vet blant annet at lærerne ønsker seg mer kompetanse om bruk av digitale hjelpemidler i skolen, samt større fleksibilitet mht. til utstyr. Videreutvikling av bruk av digitale løsninger i nittedalsskolen er en viktig satsing.

Tidlig innsats

Den viktigste årsaken til at ungdom faller fra er at de ikke lærer å lese, skrive og regne godt nok i de første skoleårene. Derfor trenger vi tidlig innsats. Tidlig innsats vil være Arbeiderpartiets viktigste skolesak framover.

Det er en ønsket utvikling at andelen med spesialundervisning skal vris til at det gis mer i de første årene og mindre jo eldre barna blir. Lenge har pyramiden vært motsatt, men det ser nå ut til at vi er i ferd med å snu denne utviklingen i Nittedal, og det er bra. Selv om det er små endringer, er det å håpe at dette vil fortsette i årene framover. Dette vil vi fortsette å prioritere.

En nedgang totalt sett i spesialundervisning vil frigi ressurser til tilpasset opplæring, og dette kommer alle elever til gode, enten de trenger tilpasning på den ene eller andre måten. Da vil vi også på sikt se en positiv utvikling på læringsresultater og ikke minst avgangsresultatene fra nittedalsskolen.

Arbeiderpartiet vil ha en skole som gir læring, trivsel og mestring for alle. En kunnskapsskole der alle barn tas på alvor – og kan lykkes. Høstens valg er et verdivalg. Vi kan påvirke hva slags samfunn vi vil ha for barna våre og hva slags skolehverdag de skal vokse opp med. Uansett - innsatsen må skje lokalt – i hver enkelt kommune og på hver enkelt skole. Vi er på god vei i Nittedal, og vi skal gjøre alt for å fortsette den gode utviklingen.

Godt valg!