Klima- og miljøtiltak i Nittedal – skjer det noe?

Kommunestyremedlem Iren Beisvåg skriver om klima -og miljøtiltak i Nittedal. Publisert i Varingen, 16.juni 2017.

Iren Beisvåg

Kommunestyremedlem for Nittedal Arbeiderparti, Iren Beisvåg, er opptatt av at Nittedal skal ta sin del av ansvaret for miljøet.

Global oppvarming er en reell problemstilling som verdenssamfunnet har et felles ansvar for. Selv om verdens nest største miljøsynder, USA, har fraskrevet seg dette ansvaret så er det heldigvis mange andre som er bevisste på sitt miljøansvar.

Bærekraftig

For Arbeiderpartiet er det ingen tvil om at vi trenger en bærekraftig utvikling som sikrer at neste generasjoner kan vokse opp med tilgang på rent vann, grønne skoger og hvite vintre. I en liten kommune som det Nittedal er, så er vårt bidrag å tenke globalt og handle lokalt. Det er summen av de mange små og store tingene vi gjør her hvor vi bor som utgjør vårt bidrag til en fortsatt grønn sommer og hvit vinter.

Hva bidrar så vi i Nittedal med?

Nitelva renses

Det skjer mye positivt på miljøfronten i Nittedal for tiden. Det største og viktigste som nå skjer er at utslipp av urent vann til Nitelva snart er historie. Kloakken vår skal føres til NRA, Nedre Romerike Avløpsselskap, sitt hypermoderne fjellanlegg på Strømmen, og våre renseanlegg på Slattum, Rotnes og Åneby skal fases ut. Først ute er Slattum, som forhåpentligvis er koblet til NRA innen utgangen av 2018.

Klimavennlige bygg

De neste årene skal vi bygge flere nye skoler, flere idrettshaller, svømmehall og helsehus. Nittedal Arbeiderparti har i sitt program et mål om at alle nye bygg skal være klimavennlige. Vi har nå sammen med våre samarbeidspartnere vedtatt at alle nye kommunale bygg skal miljøsertifiseres med bruk av et anerkjent miljøsertifiseringsverktøy som heter Breeam-Nor.

Dette betyr blant annet at klimavennlige materialer skal benyttes, avfall skal håndteres på en skikkelig måte og selve bygningene skal i drift ha et lavt energiforbruk. Da saken var oppe i kommunestyret stemte Høyre og Fremskrittspartiet nei til dette – man kan spørre seg om de er sitt miljøansvar bevisst?

Energibruken

Nittedal har en egen klima- og energiplan som snart skal revideres og som skal bli en del av kommunedelplanen. Denne vil vise at klima og energiforbruk er en drivende parameter for de valg vi gjør for fremtiden vår.

Tidligere har vi vedtatt at utbygging skal sentraliseres, sentrum skal bygges og nye boligbygg skal være i nærheten av knutepunkter. Dette for at det skal være enklere for oss å reise med kollektivtransport. En annen liten, men ikke minst viktig ting vi har vedtatt, er at alle nye boligprosjekter skal ha ladekapasitet for elbiler. For å kunne velge alternative miljøvennlige transportmidler må vi sørge for at det er tilrettelagt for slike valg.

En miljøforskjell

Ingenting skjer av seg selv. Planer må lages – disse må følges, politisk vilje og innsikt må hele tiden være til stede. Med den kompetansen og bevisstheten som kommunens planleggere har, og den politiske viljen som nå er i Nittedal, er jeg trygg på at vi er med på å utgjøre en miljøforskjell. Det viktigste er at utfordringene er anerkjent og at vi handler deretter.