Klima og natur

Nittedal skal fortsette å være ei grønn bygd. Hensynet til klima, natur og miljø skal være et overordnet og gjennomgående perspektiv i alt vi jobber med.

Nittedal Arbeiderparti vil:
  •  Sikre et aktivt jordvern i bygda, med unntak av arealene vi skal bruke for å utvikle sentrum.
  •  Innføre et klimabudsjett og regnskap med konkrete mål om utslippskutt.
  •  Gjennomføre energikartlegging, redusere energibruk og ha miljøvennlige energiformer i kommunale bygg.
  • Styrke kommunens kompetanse og ressurser innenfor miljø, klima og bærekraft.
  • Starte arbeidet med en verneplan for vassdraget Nitelva.
  • Jobbe for at kjøretøyer i kommunen skal være nullutslippskjøretøyer.
  • Legge til rette for klima- og miljøkrav i private og kommunale plan- og byggeprosjekter.
  • Sikre jevn minstevannføring til Ørfiskebekken.

Nærheten til marka er kjernen i Nittedalsidentiteten. Nittedal Arbeiderparti stiller solidarisk opp i den nasjonale dugnaden for å nå våre felles mål om å redusere utslipp frem mot 2030. Vi må identifisere alle kjente kilder til CO2-utslipp og arbeide for 55% reduksjon innen 2030. Dette krever en mer detaljert kartlegging og planlegging av tiltak og investeringer.

Nittedal påvirkes av klimaendringer i tiden som kommer. Hos oss vil klimaendringer først og fremst føre til hyppigere og kraftigere episoder med ekstremvær som styrtregn, langtids varme- og tørkeperioder og skogbranner. Dette truer infrastruktur, jord, skog, bygninger og vei, samt stabiliteten til kvikkleireområder i dalen.

Omlag 80 % av Nittedal består av skog og utmark og omtrent 60 % omfattes av markaloven. Vi har et spesielt ansvar for å sørge for at naturgrunnlaget i marka blir forvaltet. I bunnen av dalen går vassdraget Nitelva, en artsrik fiskeelv med verdifullt dyre- og fugleliv både i vannet og i kantsonene langsmed vassdraget. Mellom elva og skogen finner vi et av de mest næringsrike jordbruksområdene i Norge. Nittedal Arbeiderparti vil sikre et aktivt jordvern i bygda, med unntak av arealene vi skal for å utvikle sentrum. Innenfor en tydelig «grønn grense» vil vekst gå foran vern. På denne måten skjermer vi all øvrig matjord og sikrer bærekraftig vekst.

Vi må fortsette å sette søkelys på å redusere forurensingen fra jordbruket til vassdraget. Den nære naturen vår utfordres av søppel og invaderende fremmede planter og dyrearter. Dugnadsarbeid som gjøres er viktig og bra, men frivillig arbeid er ikke tilstrekkelig til å håndtere problemet. En finansieringsmodell for oppsøkende miljøtjenester bør vurderes, enten gjennom kommunale initiativ eller ved utvidelse av ROAFs mandat. Dette vil Nittedal Arbeiderparti vurdere.

Det er viktig at kommunen bidrar til en naturvennlig forvaltning av skogsområdene. Nittedal Arbeiderparti vil styrke arbeidet for gjennomhogst i de skogene som kommunen eier og ha god dialog med de private skogeierne for å få en mest mulig naturvennlig forvaltning av skogene.En sterkere vektlegging av klima, miljø og bærekraft i alt vi gjør, tilsier en styrking av kommunens kompetanse og ressurser på området. Budsjettet på miljøsiden må gradvis økes utover denne perioden.

Nittedal Arbeiderparti vil utrede muligheten for å redusere energiforbruket i alle offentlig eide bygg i Nittedal. Kommunen må vurdere om offentlige bygg med gode flater kan utstyres med solceller for å høste inn energi. For nye bygg skal dette prioriteres. Vi ønsker at Nittedal kommune skal være en pådriver for etablering av solcelleanlegg i private hjem og private bygg. Det samme gjelder veiledning om bruk av bergvarme og varmepumper for å kunne ha billig tilgjengelig energi i store mengder vinterstid – når energien trengs og den elektriske energien er dyr.