Nå er det arbeidsfolks tur!

1. mai 2021

1. mai ble også i 2021 et digitalt arrangment. Vi streamet fra blomsternedleggelse både ved minnesmerket for kruttverksarbeiderne ved Nittedal kirke (se bilde nedenfor), og ved minnesmerket for Åneby leir. Se film fra seremonien ved Åneby leir nedenfor.

Les også hilsen fra leder og nestleder i Nittedal Arbeiderparti, som du finner lengre ned.

Ole Erik Yrvin

Ole Erik Yrvin stod for kransenedleggelse ved minnesmerket over Kruttverksarbeiderne, ved Nittedal kirke

NÅ ER DET ARBEIDSFOLKS TUR!

Vi har nå bak oss snart åtte år med en høyreledet regjering. I løpet av disse årene har forskjellene økt, de som hadde mye har mer og de som hadde minst har i dag mindre. Det har blitt gjort kutt i barnetillegg til uføre, kutt i grunnlaget for dagpenger og kutt i støtte til briller til barn- hvor usolidarisk er ikke det? Samtidig som det er kuttet til de som fra før hadde minst, så er det gitt betydelig skattelette til de som har mest fra før.

Koronapandemien har rammet skjevt og forsterket forskjellene. Ikke siden krigsårene har arbeidsledigheten vært høyere, også her er det de som fra før hadde lavest inntekt som har fått merket pandemien hardest. Smittekrise har medført en økonomisk krise. De lange køene utenfor fattighuset har gjort inntrykk på mange av oss, slik skal vi ikke ha det i Norge!

Arbeiderpartiet er et parti av og for arbeidsfolk. Vi har og skal alltid ha arbeid til alle som vår viktigste sak. Dette er vår jobb nr. 1.

Folk i arbeid er vårt gull – ikke oljen. Alle som vil og kan skal det være plass til i arbeidslivet. Vi trenger alles bidrag. Vi vet at vi de neste tiårene vil mangle titusenvis av fagarbeidere. Koronakrisen har vist oss at vi allerede i dag mangler mange fagarbeidere. Når grensene stenges merkes dette ekstra godt. Vi får ikke utført oppgavene våre på byggeplasser, innen produksjon i landbruk og industri. Arbeiderpartiet har programfestet at vi skal legge frem en bred satsning for å utdanne fagarbeidere, vi vil innføre en læreplassgaranti som skal være et samspill mellom stat, fylkeskommune og arbeidslivet. Nittedal Arbeiderparti har i sitt program at kommunen skal ha et måltall på minst to lærlinger per 1000 innbyggere. Det er et mål vi jobber for å nå.

Det kommer en tid også etter pandemien, og det er mange som skal ha en takk for den innsatsen som er lagt ned gjennom denne tiden. Vi har alle bidratt på våre måter, men vi har også enkelte yrkesgrupper som har stått i frontlinjen. Det er viktig at disse yrkesgruppene blir tatt godt vare på framover, ved blant annet å sikre en arbeidsmiljølov som beskytter den enkelte. Dette er et av Arbeiderpartiets hovedfokusområder framover! Nittedal Arbeiderparti har satt seg som mål at de som jobber i kommunens virksomheter og som ønsker en heltidsstilling skal kunne få dette.

Arbeiderpartiet skal sikre et Norge med små forskjeller og høy tillit mellom folk.

Nå skal det være vanlige folk sin tur!

Leder og nestleder

Leder Pål Einar Røch Johansen og nestleder Iren Beisvåg