Trygg alderdom

Nittedal Arbeiderparti vil:

•  Styrke hjemmebaserte tjenester gjennom å satse på kompetanseutvikling, arbeidsmiljø og hele, faste stillinger for de ansatte.
  • Legge til rette for at eldre og andre tjenestemottakere kan bli boende hjemme. Dette gjør vi ved å prioritere god ernæring, trygge boliger, aktivitet og velferdsteknologi.
  • Sørge for tilstrekkelig kapasitet for kort- og langtidsplasser, i kommunens eksisterende bygninger og institusjoner.
  • Jobbe sammen med frivilligheten for å sikre gode møteplasser og dagtilbud for de eldre.

Mennesker i alle livsfaser skal kunne leve gode og aktive liv i Nittedal. Nittedal Arbeiderparti vil legge til rette for gode møteplasser, boliger for seniorer, et godt velferdstilbud og et variert kultur- og frivillighetstilbud.

Tjenestetilbudene i Nittedal skal være tilpasset etter våre eldste innbyggeres egne premisser. Nittedal Arbeiderparti vi vil jobbe for gode tjenester innenfor helse- og omsorgssektoren tilpasset for de eldre.Det skal være trygt å bli gammel i Nittedal, enten man trenger bistand for å klare hverdagen hjemme; ønsker tett oppfølging i hjemmet eller i omsorgsbolig; eller trenger plass på sykehjemmet enten kort eller lang tid. Det vil være helt avgjørende å planlegge for en bærekraftig kapasitet på tjenestene våre i årene framover.

De aller fleste ønsker å bo hjemme så lenge som mulig Det skal være trygt og enkelt for de eldre å bo hjemme. Nittedal Arbeiderparti vil styrke hjemmetjenesten, satse på velferdsteknologi og sørge for at alle som behøver det får trygghetsalarmer. Nittedal Arbeiderparti vil legge til rette for gode lavterskeltilbud for mennesker med demens.

For de eldste og de mest pleietrengende innbyggerne våre vil vi arbeide for gode kommunale tjenester gjennom omsorgsboliger og flere sykehjemsplasser både for korttids- og langtidsopphold. Et godt utviklet Nittedal sentrum legger naturlig til rette for flere omsorgsboliger i nærheten av tjenestetilbudene. Vi må utvide kapasiteten i våre etablerte sykehjem på Døli og Skytta. VI må også utrede om det er muligheter for å etablere andre tilbud i kommunens eksisterende bygningsmasse.

Forbyggende og helsefremmende arbeid er sentralt for å sikre en verdig og trygg alderdom i bygda vår. Vi skal bekjempe ensomhet blant eldre og sikre en god livskvalitet livet ut. Nittedal Arbeiderparti ser viktigheten av gode dagtilbud, flere møteplasser og anstendig infrastruktur.  Det er sentralt å samarbeide med frivilligheten for å sikre en god livskvalitet for eldre innbyggere. Vi er heldige som bor i en bygd med tilgang til natur og grønne opplevelser. Dette skal være lett tilgjengelig for eldre og andre med omsorgsbehov. Bruken av den flotte naturen vår fremmer god livskvalitet uansett helse- og omsorgsbehov.