Uten de ansatte stopper Nittedal kommune

kommunestyrerepresentant Hanne Børrestuen skriver om at vi lykkes med mye i Nittedal, mye takket være de ansatte.

Hanne Børrestuen, kommunestyrerepresentant

Det er mange ting som er bra i Nittedal. Og planene framover er mange og gode. Det er høy aktivitet, og Nittedal er en foregangskommune på mange områder.

Mye kunne vært nevnt av både store investeringer og byggeprosjekter, forebyggende ungdomsarbeid, hverdagsrehabilitering i eldreomsorgen, og utvikling innenfor alle tjenesteområder. Selvsagt vil en årsmelding også avdekke utfordringer og forbedringspotensialer, og en slik melding gir oss en god innsikt i hva vi må følge med på – og prioritere framover.

Gode tjenester

Det jeg vil løfte spesielt er selve nøkkelen til de gode tjenestene – nemlig våre kompetente medarbeidere. Uten dem blir det ikke noen kommunale tjenester og velferd til alle. Uten dem stopper Nittedal kommune.

Jeg ser med glede i kommunens årsmelding at arbeidsklimaet er i positiv utvikling og at sykefraværet går ned! KS spør hvert år alle rådmenn om hva de opplever som den største arbeidsgiverutfordringen i sin organisasjon. De aller fleste oppgir da høyt sykefravær. Også på dette området er Nittedal en foregangskommune. Andre kommuner kan ha mye å lære – og det skal vi være stolte av.

Økt kompetanse

Det er også svært gledelig at det satses på kompetanseutvikling i alle tjenesteområder – både for ledere og medarbeidere. Kompetanse er grunnlaget for mestring og utvikling, og for at vi skal takle de endringene og omstillingene som står foran oss. Å investere i kompetanse er aldri bortkastet, og dette må fortsatt være et prioritert område.

En forutsetning for å skape et godt arbeidsmiljø og effektive tjenester med høy kvalitet, er et godt samarbeid med de tillitsvalgte. Det å ha et systematisk og tillitsbasert samarbeid med de ansattes representanter er nøkkelen i alt utviklingsarbeid. Dette skal vi ta vare på.

Arbeidsgiverpolitikk

Kommunestyret vedtok ganske nylig en arbeidsgiverpolitikk for Nittedal. Jeg er opptatt av at denne skal være et aktivt styringsverktøy som legger grunnlaget for at vi når alle de andre styringsmålene for våre tjenester.

Jeg ønsker med dette at rådmannen tar med seg tilbake en stor hilsen til alle de flinke folkene som gjør en innsats for våre innbyggere hver eneste dag.